"Mun tehtävä ei ole härkkiä heidän henkilökohtaista tilaansa" : kolmen yläkoulun musiikinopettajan näkemyksiä tilan ja kehon käytöstä luokkahuonetilanteissa
Jäppinen, Ella (2021)
Jäppinen, Ella
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021090945680
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021090945680
Tiivistelmä
Tutkielmani tarkoitus on selvittää, miten kolme keskenään eri ikäistä yläkoulun musiikinopettajaa käyttävät opetustilaansa ja kehoaan suhteessa oppilaiden kehoihin. Tutkimustulokset sisältävät sekä käytännön työskentelyn kuvailua että opettajien pohdintaa vallastaan ja sen käyttämisestä. Tutkimuskysymykseni kuuluvat: 1. Miten haastatellut musiikinopettajat käyttävät tilaa ja kehoa työssään ja miksi? 2. Miten opettajat näkevät valtansa lähestyä oppilasta fyysisesti?
Johdannossa suhteutan kehollisen vuorovaikutuksen ja vallankäytön laajasti yhteiskuntaan ja omaan ammatilliseen kasvuuni musiikinopetuksen alan lisäksi. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys nojaa sosiokulttuuriseen oppimiskäsitykseen ja keholliseen vuorovaikutukseen. Niiden ohella turvallinen tila ja henkilökohtainen vyöhyke toimivat avainkäsitteinä.
Toteutin tutkimukseni haastatteluin. Haastatellut opettajat ovat opiskelleet musiikinopettajiksi Sibelius-Akatemiassa 1990-, 2000- ja 2010-luvuilla. He työskentelevät keskenään hyvin erilaisissa kouluympäristöissä, ja heidän työhistoriansa eroavat toisistaan merkittävästi. Pyrin näin saamaan tutkittavasta ilmiöstä mahdollisimman monipuolisen kuvan.
Keskeinen tutkimustulos on kolmivaiheisen lähestymisen periaate, joka piirtyi esiin jokaisen haastatellun opettajan kuvaillessa omaa toimintaansa. Turvallisen tilan periaatteet toteutuvat myös pitkälti jokaisen työskentelyssä. Esiin nousivat lisäksi oppilaiden keskinäisen kehonkäyttökulttuurin vaikutukset opettajiin ja opetustilanteiden vuorovaikutukseen.
Johdannossa suhteutan kehollisen vuorovaikutuksen ja vallankäytön laajasti yhteiskuntaan ja omaan ammatilliseen kasvuuni musiikinopetuksen alan lisäksi. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys nojaa sosiokulttuuriseen oppimiskäsitykseen ja keholliseen vuorovaikutukseen. Niiden ohella turvallinen tila ja henkilökohtainen vyöhyke toimivat avainkäsitteinä.
Toteutin tutkimukseni haastatteluin. Haastatellut opettajat ovat opiskelleet musiikinopettajiksi Sibelius-Akatemiassa 1990-, 2000- ja 2010-luvuilla. He työskentelevät keskenään hyvin erilaisissa kouluympäristöissä, ja heidän työhistoriansa eroavat toisistaan merkittävästi. Pyrin näin saamaan tutkittavasta ilmiöstä mahdollisimman monipuolisen kuvan.
Keskeinen tutkimustulos on kolmivaiheisen lähestymisen periaate, joka piirtyi esiin jokaisen haastatellun opettajan kuvaillessa omaa toimintaansa. Turvallisen tilan periaatteet toteutuvat myös pitkälti jokaisen työskentelyssä. Esiin nousivat lisäksi oppilaiden keskinäisen kehonkäyttökulttuurin vaikutukset opettajiin ja opetustilanteiden vuorovaikutukseen.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1249]