Sateenkaaren päätä etsimässä : kuvaus kasvusta kohti omaa
Valkeapää, Ella (2021)
Valkeapää, Ella
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
2021
Maisterin opinnäytetyö
maalaustaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201146820
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201146820
Tiivistelmä
Opinnäytteeni kirjallisessa osassa keskityn pohtimaan taiteellista opinnäytettäni, joka oli
esillä Kuvan Keväässä 2009. Kyseisessä ryhmänäyttelyssä minulta oli esillä kaksi
öljyvärimaalausta, Aarre ja Unessa. Maalauksissani pohdin lapsuutta ja joskus naiiviksikin
miellettyä, tuntevaa ja kenties teoreettista lähestymistapaa pakenevaa tapaa katsoa
maailmaa ja tehdä taidetta.
Opinnäytteessäni kerron ajatuksistani, joita olen käynyt läpi maalatessani Kuvan
Keväässä esillä olleita öljyvärimaalauksiani. Pohdin elämän alkua ja elämän alkuvaiheiden
tiedostomatonta luonnetta. Elämän ensi kuukausina lapsen tietoisuus hiljalleen laajenee,
hän on kuin elämän portilla. Elämä on jo hänen edessään, mutta hän näkee vielä
sinnekin, minne aikuiset eivät enää näe. Reflektoin suhdettani lapsenomaisuuteen ja
siihen, kuinka se kenties ilmentää eräänlaista vapautta ilmaista itseä ja tehdä taidetta
vapaana muodollisista rajoituksista. Tutkin hieman suhdettani kehykseen ja avaan syitä
Kuvan Keväässä esillä olleiden maalausteni kehystämisen tapaan.
Kerron myös suhteestani Hugo Simbergin taiteeseen. Käsittelen hänen kauttaan
näkemystäni siitä, miten taiteen rajaaminen teoreettiseen kehykseen saattaa vaikuttaa
taiteen tekijään ja saada hänet jopa luopumaan oman itsensä ja unelmansa etsimisestä.
Sekä omien, että Hugo Simbergin teosten aiheiden herättämien ajatusten lisäksi pohdin
taiteen paikkaa ja itseisarvoa taidekentäksi määritellyn tilan sisällä. Onko taidetta
tarpeellista määrittää ja rajata? Pohdin tätä ajatonta kysymystä tiedostaen, että siihen ei
ole eikä voikaan olla yksiselitteistä vastausta. Käyn opinnäytteeni kirjallisessa osassa läpi
myös vaiherikasta peruskoulun aikaista matkaani ja pohdin omaa taiteilijaksi kasvamisen
tietäni suhteessa siihen, miten hahmotan peruskoulun ja muun koulutuksen roolin lapsen
ja nuoren elämässä. Pohdin myös sopeutumisen ja ulkopuolisuuden teemoja.
Koska koulun arkiston kuvat lopputöistäni olivat hyvin tummia eikä laseerauksia näkynyt,
olen lisännyt kuvan maalauksestani Aarre muiden kuvien lisäksi. Jatkoin maalausta
näyttelyn jälkeen. Kuva on rajattu, mutta maalaus on sama. Temaattisesti maalauksia
käsitellään niin kuin ne näyttelyssä olivat.
esillä Kuvan Keväässä 2009. Kyseisessä ryhmänäyttelyssä minulta oli esillä kaksi
öljyvärimaalausta, Aarre ja Unessa. Maalauksissani pohdin lapsuutta ja joskus naiiviksikin
miellettyä, tuntevaa ja kenties teoreettista lähestymistapaa pakenevaa tapaa katsoa
maailmaa ja tehdä taidetta.
Opinnäytteessäni kerron ajatuksistani, joita olen käynyt läpi maalatessani Kuvan
Keväässä esillä olleita öljyvärimaalauksiani. Pohdin elämän alkua ja elämän alkuvaiheiden
tiedostomatonta luonnetta. Elämän ensi kuukausina lapsen tietoisuus hiljalleen laajenee,
hän on kuin elämän portilla. Elämä on jo hänen edessään, mutta hän näkee vielä
sinnekin, minne aikuiset eivät enää näe. Reflektoin suhdettani lapsenomaisuuteen ja
siihen, kuinka se kenties ilmentää eräänlaista vapautta ilmaista itseä ja tehdä taidetta
vapaana muodollisista rajoituksista. Tutkin hieman suhdettani kehykseen ja avaan syitä
Kuvan Keväässä esillä olleiden maalausteni kehystämisen tapaan.
Kerron myös suhteestani Hugo Simbergin taiteeseen. Käsittelen hänen kauttaan
näkemystäni siitä, miten taiteen rajaaminen teoreettiseen kehykseen saattaa vaikuttaa
taiteen tekijään ja saada hänet jopa luopumaan oman itsensä ja unelmansa etsimisestä.
Sekä omien, että Hugo Simbergin teosten aiheiden herättämien ajatusten lisäksi pohdin
taiteen paikkaa ja itseisarvoa taidekentäksi määritellyn tilan sisällä. Onko taidetta
tarpeellista määrittää ja rajata? Pohdin tätä ajatonta kysymystä tiedostaen, että siihen ei
ole eikä voikaan olla yksiselitteistä vastausta. Käyn opinnäytteeni kirjallisessa osassa läpi
myös vaiherikasta peruskoulun aikaista matkaani ja pohdin omaa taiteilijaksi kasvamisen
tietäni suhteessa siihen, miten hahmotan peruskoulun ja muun koulutuksen roolin lapsen
ja nuoren elämässä. Pohdin myös sopeutumisen ja ulkopuolisuuden teemoja.
Koska koulun arkiston kuvat lopputöistäni olivat hyvin tummia eikä laseerauksia näkynyt,
olen lisännyt kuvan maalauksestani Aarre muiden kuvien lisäksi. Jatkoin maalausta
näyttelyn jälkeen. Kuva on rajattu, mutta maalaus on sama. Temaattisesti maalauksia
käsitellään niin kuin ne näyttelyssä olivat.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]