Sävelten arkku : tarinaimprovisaatio pianonsoiton ryhmäopetuksessa

Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2021
Kirjallinen työ, Seminaarityö

Verkkojulkaisu

Tiivistelmä

Tutkimustyössä käsiteltiin tarinaimprovisaatiota pianonsoiton ryhmäopetuksessa. Sen tarkoituksena oli selvittää, kuinka tarinaimprovisaation avulla oppilaissa voisi nostattaa mielikuvitusta, luovuutta ja tarinallisuutta. Työssä pohditaan lapsen oman luovuuden lisäksi ryhmässä toimimiseen ja motivaatioon liittyviä kysymyksiä. Aiheita tutkitaan pianismin ja pedagogiikan näkökulmasta sekä narratiivisen ja luovuusajattelun kautta mm. psykologi Jerome Brunerin ja pianisti Ralf Gothónin teksteihin pohjaten. Tutkimuksessa tuodaan esiin myös pianisti Kristiina Juntun, kirjailija Marjatta Kurenniemen sekä tutkija Liisa Karlssonin ajatuksia. Työssä sivutaan myös kuvataiteen ja musiikin välistä suhdetta. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimukseen sisällytettiin ryhmätunti, johon osallistui viisi 7-11-vuotiasta oppilasta. Tutkimuksen pohjaksi haettiin tietoa olemassa olevasta kirjallisuudesta, joka käsittelee aihetta tukevia teemoja. Tutkimuksen avulla osoitettiin, että tarinaimprovisaatiolla on myönteistä vaikutusta pianonsoittoon, vuorovaikutukseen ja motivaatioon.

ISBN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi

Emojulkaisu

Lehti

Julkaisusarja

ISSN

DOI