Oppilaan musiikillisen toimijuuden tukeminen erityismusiikkikasvatuksessa
Pysyvä osoite
Verkkojulkaisu
Tiivistelmä
Maisterintutkielmani käsittelee oppilaan musiikillista toimijuutta erityismusiikkikasvatuksen kontekstissa. Tutkin, miten erityismusiikkikasvatukseen keskittyvän musiikkiopisto Resonaarin käytänteet ja mitkä opettajan pedagogiset valinnat tukevat oppilaan musiikillista toimijuutta. Tutkimuskysymykseni oli: Mitkä tekijät tukevat oppilaan musiikillista toimijuutta erityismusiikkikasvatuksessa?
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä avaan toimijuuden ja musiikillisen toimijuuden käsitteitä, yksilöllistä ja yhteisöllistä musiikillista toimijuutta ja musiikillisen toimijuuden yhteyttä itsesäätelyyn. Tarkastelen myös tutkimuksen kontekstia eli erityismusiikkikasvatusta.
Laadullisen tapaustutkimuksen aineisto tuotettiin haastattelemalla Resonaarin opettajaa ja oppilasta sekä havainnoimalla opetusta. Aineisto analysoitiin käyttämällä laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimukseni perusteella oppilaan toimijuutta tukevia pedagogisia keinoja ovat oppijalähtöisyys, oppilaan rohkaiseminen päätöksentekoon ja oma-aloitteisuuteen sekä onnistumisen kokemusten mahdollistaminen sopivalla tehtävä- ja tavoiteasettelulla sekä myönteisellä palautteella. Erityismusiikkikasvatusta tarjoavan oppilaitoksen merkitys musiikillisen toimijuuden tukemisessa liittyi saavutettavuuteen sekä uskoon jokaisen oppilaan oppimispotentiaaliin. Resonaari tarjoaa oppilaille esiintymistilaisuuksia, mahdollisuuden tavoitteelliseen oppimiseen sekä kokemuksia yhteisöllisyydestä ja musiikilliseen yhteisöön kuulumisesta. Tutkimukseni vahvistaa perusteluja sille, miksi on tärkeää huomioida kaikkien oppijoiden yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua tavoitteelliseen musiikkikasvatukseen.