OppiaineetKirjalliset opinnäytteetteatteriopettaja
Viitteet 21-40 / 64
-
Kirjeitä sisäisille opettajille – tutkielma tyhjyydessä hutjuvan teatteriopettajan valmistautumisrituaalista
(2020)
opinnäyte (maisteri)Tämä opinnäytetyö käsittelee opettajan työtä tilanteessa, jossa opettaja joutuu luopumaan omasta ennakkosuunnitelmastaan ja omista opettajuuden piirteistään. Työhön kuuluu kirjallisen osan lisäksi arvioitu taiteellis-pedagoginen ... -
Kun materiaalina on Toinen : dialogisuus ryhmälähtöisessä teatteritaiteessa ohjaajan näkökulmasta
(2015)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyö sisältää taiteellisen ja kirjallisen osion. Taiteellinen osio on nimeltään Tyrmä ja se sai ensi-iltansa 19.8.2015 Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun tilassa Studio 4. Kirjallinen osio on nimeltään "Kun ... -
Kunnes kuolema meidät erottaa : kohti vetäytyvää pedagogiikkaa
(2019)
opinnäyte (maisteri)Tämän opinnäytetyöprosessin lähtökohtana on ollut väliaikaisuuden käsittäminen ja sitä kautta eksistentiaalisen solidaarisuuden tarpeellisuuden ymmärtäminen. Syntyneen ymmärryksen myötä on kummunnut voimakas halu ja polttava ... -
Kyllä kiltilläkin tytöllä saa olla tunteita : tutkielma tunteista ja tunnetaidoista lapsen kokemusmaailman kontekstissa
(2016)
opinnäyte (maisteri)Taiteellis-pedagoginen opinnäytteeni koostuu kirjallisesta osiosta sekä lapsille suunnatusta reflektoivasta soolo esityksestä, johon kuuluu osallistavana elementtinä höyhenmeditaatio sekä käsiohjelmaan kätketty tietopaketti. ... -
Leap Beyond : fyysistä teatteria coaching-ilmiöstä : tunnekokemuksia kohtaamispinnoilta
(2020)
opinnäyte (maisteri)Opinnäyte on taiteellinen tutkimus, jossa selvitetään, minkälaisia tunnekokemuksia liittyi coaching-ilmiön tutkimiseen fyysisen teatterin avulla Leap Beyond -esityksessä ja esityksen valmistusprosessissa syksyllä 2019 sekä ... -
Leap of Faith in Leap Beyond
(2020)
opinnäyte (maisteri)In this thesis the author introduces a concept (leap of faith) and traces back its practical application as an artistic-pedagogical premise and method in the making of a performance (Leap Beyond). The central concept and ... -
Maailman epäluotettavuudesta
(2014)
opinnäyte (maisteri)Maailman Epäluotettavuudesta on näyttelijä Heidi Syrjäkarin Teatteriopettajan maisterikoulutusohjelman taiteellis-pedagoginen opinnäytetyö. Opinnäytetyön taiteellinen osio on ohjaus Dea Loherin Viattomuus näytelmästä, ... -
Mahdottoman mahdollistaminen
(2012)
opinnäyte (maisteri)Tämä opinnäytetyöni on taiteellispedagoginen. tarkastettava esitys oli konsertti Arcadia International Bookshopissa 3.3.2012, jossa lauloin kitaran ja harmonikan säestämänä sanoittamiani ja säveltämiäni kappaleita. ... -
Meritokraattisia mekanismeja ja solidaarisuutta - Yhteiskuntaluokan vaikutus teatteriopetuksessa
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 13.10.2023)
opinnäyte (maisteri)Kirjallisessa opinnäytteessäni tutkin yhteiskuntaluokan vaikutusta teatteritaiteen opetuksessa, feministisen pedagogiikan tutkimusaatetta ja - otetta hyödyntäen. Työn keskiössä ovat haastattelut, joita suoritin teatterialan ... -
Miesopettajana teatteritunnilla : sukupuoli tasa-arvoisen kohtelun näkökulmana
(2016)
opinnäyte (maisteri)Teatteriopettajan maisteriohjelman seminaarityössä käsittelin poikien opetusta. Tässä työssäni jatkan sukupuolen tutkimista syventymällä teatteriopettajien sukupuoleen sekä siihen, miten sukupuoli yhtenä sosiaalisena ... -
Minä riitän : tutkimuksellinen ehdotukseni näyttelijäntyön opettamisesta kansanopiston teatterilinjalla
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Tässä opinnäytetyössä sanallistan ajatuksiani näyttelijäntyön pedagogiikastani, josta käytän nimitystä MINÄ RIITÄN. MINÄ RIITÄN on saanut alkunsa kokemuksistani näyttelijäntyön opiskelijana kahden eri kansanopiston ... -
Miten nähdä hämärässä? : lähtökohtia tasavertaiselle ja vapaalle taiteellis-pedagogiselle työskentelylle
(2017)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyössäni ”Miten nähdä hämärässä? - Lähtökohtia tasavertaiselle ja vapaalle taiteellis-pedagogiselle työskentelylle” olen pohdiskellut niitä lähtökohtia, joista oma taiteentekemisen tyylini ja taidepedagogiikkani ... -
Mitä Vimma on tehnyt näkyväksi taideopettajuudestani?
(2020)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyöni käsittelee itselleni keskeisimpiä taidepedagogisia teemoja, jotka tulivat näkyväksi tarkastellessani Trilogia koiralle – esityssarjan tilanteita. Mitä Vimma on tehnyt näkyväksi taideopettajuudestani? Vastuun ... -
Moving the silence : a dialogue between art and spirituality
(2013)
opinnäyte (maisteri)This work illustrates the research I have conducted throughout the two years of my Master's degree programme in Theatre Pedagogy at the Theatre Academy of Helsinki (TeaK) on the topic of “active” silence: a quiet dimension ... -
Multiple embodiment in classical ballet : educating the dancer as an agent of change in the cultural evolution of ballet
Acta Scenica : 8 (2000)
opinnäyte (tohtori) -
"Mä en ois kyllä ikinä uskonu ittestäni sellasta" : peruskoulun viides- ja kuudesluokkalaisten kokemuksia teatterityöstä
Acta Scenica : 9 (2002)
opinnäyte (tohtori) -
Neljä esseetä : hevonen opettajana
(2016)
opinnäyte (maisteri)Taiteellis-pedagogisen opinnäytetyöni kirjallisessa osiossa tutkin oman taidetekijyyteni nostamia kysymyksiä suhteessa opettamiseen ja siihen, mistä tämä prosessi on lähtenyt liikkeelle ja miten se näyttäytyi opinnäytteeni ... -
Nytkö pitäisi olla valmis? : oma matkani teatteriopettajan maisteriohjelmassa
(2015)
opinnäyte (maisteri)Päästessäni teatteriopettajan maisteriohjelmaan 2013, päätavoitteeni oli tulla koulutuksen myötä paremmaksi opettajaksi. Jotta tämä olisi mielestäni mahdollista, oli itselleni tärkeää ymmärtää ensin, mitä hyvä opettaja ... -
När du skådespelar och andra säger att du inkluderas - En multimetodologisk analys av DuvTeaterns normkreativa verksamhet
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 10 / 2023)
opinnäyte (maisteri)Som teaterpedagog anser jag att alla som vill ge sig in på teaterfältet skall ha en verklig möjlighet att göra det. I dagsläget är det inte fallet, bland annat på grund av de smala normer som scenkonstnärer förväntas ... -
Peep-show ja väkeviä kokemuksia : Katsaus henkilökohtaisuuteen teatteriopetuksessa.
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tämän opinnäytteen pohjalla on tekemäni taiteellinen tutkimus, joka pureutui henkilökohtaisuuteen teatteriopetuksessa. Järjestin keväällä 2021 kolme työpajaa, joiden kautta tutkin sitä, mitä opettajan tulee ottaa huomioon, ...