Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa Kirjalliset opinnäytteet
Viitteet 1208-1227 / 1482
-
Tanssin merkitys kouluvalmiuden tukemisessa
(09.05.2023)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytteeni on tutkielma, jossa tarkastelen tanssin vaikutuksia esikouluikäisten lasten kouluvalmiuden kehittymisessä. Opinnäytetyöni pedagogisen osion kohderyhmänä olivat yhden rovaniemeläisen varhaiskasvatusyksikön ... -
Tanssinopettaja oman ammattinsa kehittäjänä : näkökulmia tanssinopettajan tapahtumatuotantoon
(2014)
opinnäyte (maisteri)Taidepedagogisessa opinnäytetyössäni tuon esille näkökulmia ja esitän mahdollisuuksia tanssinopettajan tapahtumatuotantoon. Lähestyn aihetta Oulun ammattikorkeakoulun tanssinopettajaopiskelijoiden ajatusten, sekä ... -
Tanssinopettajan vaellus ideaalien peilimaailmassa
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2021)
opinnäyte (maisteri)Taiteellis-pedagoginen opinnäytteeni koostuu kolmesta tasaveroisesta osasta: tanssia ja opettamista käsittelevistä omakohtaisista kirjoitelmista, kirjoitelmiin pohjautuneesta esityksestä Vai jotain muuta? sekä näiden myötä ... -
Tanssinopettajan ääni : tanssinopetus puhetyönä
(2012)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyöni on taidepedagoginen tutkielma tanssinopetuksesta puhetyönä. Etsin työssäni keinoja tanssinopettajien parempaan ja tarkoituksenmukaisempaan äänenkäyttöön ja pyrin antamaan välineitä, joilla opettajat voisivat ... -
Tanssivasta ruumiista ja sen mielekkyydestä
(2011)
opinnäyte (maisteri)Tutkielma muotoinen lopputyöni tanssin maisteriohjelmaan käsittelee tanssiin liitettyjä merkityksiä ja siihen ajateltavissa olevaa mielekkyyttä. Toinen tärkeä teema on ruumiillisuuden ajatteleminen siten kuin se tulee esiin ... -
Tarinankertomisen akti
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Tässä opinnäytteen kirjallisessa osiossa minä tutkin tarinankertomisen aktia. Lähtökohtani tarinankertomisen tutkimiselle on henkilökohtainen huomio, että useat ohjauksen opiskelijat eivät ole kiinnostuneita luomaan ... -
Tarinat teatterin taiteellisessa prosessissa
Acta Scenica : 21 (2008)
opinnäyte (tohtori) -
Tarvitaanko soitonopettajia 2020-luvulla? : itseohjautuvan oppimisen tukeminen pop/jazz-pedagogiikassa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkin tässä työssä itseohjautuvuuden tukemista pop/jazz-instrumenttipedagogiikassa. Pop/jazz-musiikin muodollinen koulutus on maailmanlaajuisesti nuori ilmiö, joten sen käytänteet ovat yhä vahvasti kiinni klassisen ... -
Tasa-arvo tavaksi : musiikkikasvattajan työkaluja sukupuolten välisen rakenteellisen epätasa-arvon kohtaamiseen ja purkamiseen
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkielman tavoitteena on kartoittaa, miten sukupuoleen liittyvät sosiaaliset rakenteet näky-vät ja toisintuvat musiikinopetuksessa. Lisäksi tutkin, miten opettaja voi purkaa musiikin historiaan ja muusikkouteen liittyvää ... -
Tasosuoritusten arviointi Sibelius-Akatemian klassisen musiikin instrumentti- ja lauluopinnoissa opiskelijan näkökulmasta
(Sibelius-Akatemia, 2013)
opinnäyte (maisteri)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, mikä on Sibelius-Akatemian klassisen musiikin tasosuoritusten ja niiden arvioinnin merkitys opiskelijalle ja millaista olisi ideaali arviointi musiikin opiskelussa. Ihminen ... -
Taubman Approach - pianistin parantava voima.
(2018)
opinnäyteTässä työssä tutkittiin pianistien rasitusvammoja ja Taubman Approach -pianonsoiton lähestymistapaa. Lähestymistapa on tullut tunnetuksi Yhdysvalloissa erityisesti muusikoiden rasitusvammojen parantamisessa ja entistä ... -
Taulutietokone musiikinopetuksen työkaluna : kolmen musiikinopettajan kokemuksia iPadien käytöstä koulun musiikintunneilla
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2016)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla koulujen musiikinopettajat hyödyntävät iPadia ja muita taulutietokoneita musiikinopetuksessa. Tavoitteena oli myös saada selville, minkälaisia näkemyksiä opettajilla ... -
Tavoitteet, työtavat ja vuorovaikutus koululaisoopperassa : harjoitusprosessi ohjaajan ja lapsikuoromestarin näkökulmista
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyteTässä seminaarityössä pyrin selvittämään koululaisoopperan harjoitusprosessiin liittyviä tavoitteita, työtapoja ja vuorovaikutusta. Koululaisoopperalla viittaan tässä Suomen Kansallisoopperan yleisötyön osana toteutettavaan ... -
Teatteria kouluihin! : mitä (yhteisö)teatteritunneilla opitaan?
(2013)
opinnäyte (maisteri)Tämä opinnäyte sisältää taiteellis-pedagogisen työn sekä kirjallisen osion. Taiteellis-pedagoginen työ käsittää esityksen, joka luotiin devsing-menetelmänä teini-ikäisten nuorten kanssa Annantalolla lukuvuonna 2012 – 2013. ... -
Teatterin rakenteelliset haasteet äänisuunnittelijalle : työ suurella ja pienellä näyttämöllä
(2012)
opinnäyte (maisteri)Opinnäyte tarkastelee teatterityön rakenteellisia ominaisuuksia äänisuunnittelijan näkökulmasta. Kirjoittaja esittelee äänisuunnittelun prosessia omien kokemuksien ja havaintojen kautta. Arvioinnin viitekehyksenä ovat ... -
Teatteripedagogisia askelmerkkejä
(2019)
opinnäyte (maisteri)Taidepedagogisen opinnäytetyöni yhtenä tarkoituksena on osallistua osaltaan keskusteluun ja pohdintaan teatterikasvatuksen käytännöistä ja siten luoda pohjaa teatteripedagogiikan tieteen alan määrittelylle. Samalla se on ... -
Tehdä maailmasta laulu : laulaja-lauluntekijän taiteilijakuva tradition ja tekijän näkökulmasta
EST-julkaisusarja : 36 (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2017)
opinnäyte (tohtori)Tämä taiteellisen tohtorintutkinnon kirjallinen työ on osa musiikin tohtorintutkintoa Taideyliopiston Sibelius-Akatemian taiteilijakoulutuksessa. Työ käsittelee laulun syntymistä sekä laulaja-lauluntekijän taiteilijakuvaa ... -
Tehokas urkuharjoittelu
(18.11.2022)
opinnäyteTämä kirjallinen työ pureutuu urkujensoitossa pitkällä olevien urkureiden harjoittelukäytäntöihin. Työ käsittelee yleishyödyllisiä tehokkaita harjoittelukäytäntöjä, harjoitteluprosessin eri vaiheita, motivaatiota sekä ... -
Tekno pakenee merkityksiä
(2017)
opinnäyte (maisteri)Minkä tahansa taiteellisen teon voi kategorisoida edustamaan rajattua tyyliä, vähimmillään persoonallista tyyliä. Taiteilijan persoonallinen tyyli rakentuu kokoelmasta taiteilijalle merkityksellisiä kokemuksia, oppimiaan ... -
Tekstin ja musiikin suhde Kaija Saariahon teoksessa Château de l'âme
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2017)
opinnäyteTässä kirjallisessa työssä selvitetään, kuinka Kaija Saariahon laulusarjan Château de l'âme (1996) teksti ja musiikki liittyvät toisiinsa. Aineistona ovat Château de l'âmen partituuri sekä CD-levy. Yhtenä menetelmänä ...