Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa Kirjalliset opinnäytteet

Viitteet 1208-1227 / 1482

    • Tanssin merkitys kouluvalmiuden tukemisessa 

      Posio, Satu (09.05.2023)
      opinnäyte (maisteri)
      Opinnäytteeni on tutkielma, jossa tarkastelen tanssin vaikutuksia esikouluikäisten lasten kouluvalmiuden kehittymisessä. Opinnäytetyöni pedagogisen osion kohderyhmänä olivat yhden rovaniemeläisen varhaiskasvatusyksikön ...
    • Tanssinopettaja oman ammattinsa kehittäjänä : näkökulmia tanssinopettajan tapahtumatuotantoon 

      Heino, Soja (2014)
      opinnäyte (maisteri)
      Taidepedagogisessa opinnäytetyössäni tuon esille näkökulmia ja esitän mahdollisuuksia tanssinopettajan tapahtumatuotantoon. Lähestyn aihetta Oulun ammattikorkeakoulun tanssinopettajaopiskelijoiden ajatusten, sekä ...
    • Tanssinopettajan vaellus ideaalien peilimaailmassa 

      Kitti, Eevamari (Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2021)
      opinnäyte (maisteri)
      Taiteellis-pedagoginen opinnäytteeni koostuu kolmesta tasaveroisesta osasta: tanssia ja opettamista käsittelevistä omakohtaisista kirjoitelmista, kirjoitelmiin pohjautuneesta esityksestä Vai jotain muuta? sekä näiden myötä ...
    • Tanssinopettajan ääni : tanssinopetus puhetyönä 

      Kanninen, Inkeri (2012)
      opinnäyte (maisteri)
      Opinnäytetyöni on taidepedagoginen tutkielma tanssinopetuksesta puhetyönä. Etsin työssäni keinoja tanssinopettajien parempaan ja tarkoituksenmukaisempaan äänenkäyttöön ja pyrin antamaan välineitä, joilla opettajat voisivat ...
    • Tanssivasta ruumiista ja sen mielekkyydestä 

      Aaltonen, Mikael (2011)
      opinnäyte (maisteri)
      Tutkielma muotoinen lopputyöni tanssin maisteriohjelmaan käsittelee tanssiin liitettyjä merkityksiä ja siihen ajateltavissa olevaa mielekkyyttä. Toinen tärkeä teema on ruumiillisuuden ajatteleminen siten kuin se tulee esiin ...
    • Tarinankertomisen akti 

      Sandqvist, David (Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
      opinnäyte (maisteri)
      Tässä opinnäytteen kirjallisessa osiossa minä tutkin tarinankertomisen aktia. Lähtökohtani tarinankertomisen tutkimiselle on henkilökohtainen huomio, että useat ohjauksen opiskelijat eivät ole kiinnostuneita luomaan ...
    • Tarinat teatterin taiteellisessa prosessissa 

      Kinnunen, Helka-Maria
      Acta Scenica : 21 (2008)
      opinnäyte (tohtori)
    • Tarvitaanko soitonopettajia 2020-luvulla? : itseohjautuvan oppimisen tukeminen pop/jazz-pedagogiikassa 

      Pirhonen, Marius (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
      opinnäyte (kandidaatti)
      Tutkin tässä työssä itseohjautuvuuden tukemista pop/jazz-instrumenttipedagogiikassa. Pop/jazz-musiikin muodollinen koulutus on maailmanlaajuisesti nuori ilmiö, joten sen käytänteet ovat yhä vahvasti kiinni klassisen ...
    • Tasa-arvo tavaksi : musiikkikasvattajan työkaluja sukupuolten välisen rakenteellisen epätasa-arvon kohtaamiseen ja purkamiseen 

      Kaukoranta, Sini (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
      opinnäyte (kandidaatti)
      Tutkielman tavoitteena on kartoittaa, miten sukupuoleen liittyvät sosiaaliset rakenteet näky-vät ja toisintuvat musiikinopetuksessa. Lisäksi tutkin, miten opettaja voi purkaa musiikin historiaan ja muusikkouteen liittyvää ...
    • Tasosuoritusten arviointi Sibelius-Akatemian klassisen musiikin instrumentti- ja lauluopinnoissa opiskelijan näkökulmasta 

      Sannelvuo, Kati (Sibelius-Akatemia, 2013)
      opinnäyte (maisteri)
      Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, mikä on Sibelius-Akatemian klassisen musiikin tasosuoritusten ja niiden arvioinnin merkitys opiskelijalle ja millaista olisi ideaali arviointi musiikin opiskelussa. Ihminen ...
    • Taubman Approach - pianistin parantava voima. 

      Oksanen, Janne (2018)
      opinnäyte
      Tässä työssä tutkittiin pianistien rasitusvammoja ja Taubman Approach -pianonsoiton lähestymistapaa. Lähestymistapa on tullut tunnetuksi Yhdysvalloissa erityisesti muusikoiden rasitusvammojen parantamisessa ja entistä ...
    • Taulutietokone musiikinopetuksen työkaluna : kolmen musiikinopettajan kokemuksia iPadien käytöstä koulun musiikintunneilla 

      Junttila, Joonas (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2016)
      opinnäyte (kandidaatti)
      Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla koulujen musiikinopettajat hyödyntävät iPadia ja muita taulutietokoneita musiikinopetuksessa. Tavoitteena oli myös saada selville, minkälaisia näkemyksiä opettajilla ...
    • Tavoitteet, työtavat ja vuorovaikutus koululaisoopperassa : harjoitusprosessi ohjaajan ja lapsikuoromestarin näkökulmista 

      Mattila, Ruut (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
      opinnäyte
      Tässä seminaarityössä pyrin selvittämään koululaisoopperan harjoitusprosessiin liittyviä tavoitteita, työtapoja ja vuorovaikutusta. Koululaisoopperalla viittaan tässä Suomen Kansallisoopperan yleisötyön osana toteutettavaan ...
    • Teatteria kouluihin! : mitä (yhteisö)teatteritunneilla opitaan? 

      Komlosi, Emmi (2013)
      opinnäyte (maisteri)
      Tämä opinnäyte sisältää taiteellis-pedagogisen työn sekä kirjallisen osion. Taiteellis-pedagoginen työ käsittää esityksen, joka luotiin devsing-menetelmänä teini-ikäisten nuorten kanssa Annantalolla lukuvuonna 2012 – 2013. ...
    • Teatterin rakenteelliset haasteet äänisuunnittelijalle : työ suurella ja pienellä näyttämöllä 

      Österman, Jussi (2012)
      opinnäyte (maisteri)
      Opinnäyte tarkastelee teatterityön rakenteellisia ominaisuuksia äänisuunnittelijan näkökulmasta. Kirjoittaja esittelee äänisuunnittelun prosessia omien kokemuksien ja havaintojen kautta. Arvioinnin viitekehyksenä ovat ...
    • Teatteripedagogisia askelmerkkejä 

      Serkamo, Pia (2019)
      opinnäyte (maisteri)
      Taidepedagogisen opinnäytetyöni yhtenä tarkoituksena on osallistua osaltaan keskusteluun ja pohdintaan teatterikasvatuksen käytännöistä ja siten luoda pohjaa teatteripedagogiikan tieteen alan määrittelylle. Samalla se on ...
    • Tehdä maailmasta laulu : laulaja-lauluntekijän taiteilijakuva tradition ja tekijän näkökulmasta 

      Sippola, Laura
      EST-julkaisusarja : 36 (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2017)
      opinnäyte (tohtori)
      Tämä taiteellisen tohtorintutkinnon kirjallinen työ on osa musiikin tohtorintutkintoa Taideyliopiston Sibelius-Akatemian taiteilijakoulutuksessa. Työ käsittelee laulun syntymistä sekä laulaja-lauluntekijän taiteilijakuvaa ...
    • Tehokas urkuharjoittelu 

      Tuomisto, Loviisa (18.11.2022)
      opinnäyte
      Tämä kirjallinen työ pureutuu urkujensoitossa pitkällä olevien urkureiden harjoittelukäytäntöihin. Työ käsittelee yleishyödyllisiä tehokkaita harjoittelukäytäntöjä, harjoitteluprosessin eri vaiheita, motivaatiota sekä ...
    • Tekno pakenee merkityksiä 

      Nylund, Mitja (2017)
      opinnäyte (maisteri)
      Minkä tahansa taiteellisen teon voi kategorisoida edustamaan rajattua tyyliä, vähimmillään persoonallista tyyliä. Taiteilijan persoonallinen tyyli rakentuu kokoelmasta taiteilijalle merkityksellisiä kokemuksia, oppimiaan ...
    • Tekstin ja musiikin suhde Kaija Saariahon teoksessa Château de l'âme 

      Tiitu, Päivi (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2017)
      opinnäyte
      Tässä kirjallisessa työssä selvitetään, kuinka Kaija Saariahon laulusarjan Château de l'âme (1996) teksti ja musiikki liittyvät toisiinsa. Aineistona ovat Château de l'âmen partituuri sekä CD-levy. Yhtenä menetelmänä ...