Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa Kirjalliset opinnäytteet
Viitteet 806-825 / 1403
-
New perspectives on oboe – Uusia näkökulmia oboemusiikkiin
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (lisensiaatti)Taideyliopiston taiteellisessa lisensiaatin tutkinnossani tutkin 1950-luvun jälkeen sävellettyä oboemusiikkia ja siinä esiintyviä laajennettuja soittotekniikoita. Laajennetuilla soittotekniikoilla tarkoitan toisen maailmansodan ... -
”Niin kauan kun on lyttääjiä, tarvitaan nostajia” : toimijuuden rakentuminen kolmen säveltäjän musiikillisella polulla
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkimuksessa käsittelen toimijuuden rakentumista säveltäjän ammatissa. Tutkimusaineisto kerättiin maaliskuussa 2020 haastattelemalla kolmea Yhdenvertaisesti säveltäen -hankkeeseen osallistunutta säveltäjää. ... -
Njutning och metod
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 06.04.2023)
opinnäyte (maisteri)Denna magisteravhandling behandlar njutning som ett verktyg för skådespelarens arbete. Specifikt behandlar uppsatsen mina (Patrik Kumpulainen) erfarenheter med njutning i mitt arbete. Texten behandlar erfarenheter från ... -
Normit nurin, etuoikeudet esiin, turva tiloihin, valtaa vallattomille ja hyvinvoinnista ehto : opinnäyte toiseudesta
(2020)
opinnäyte (maisteri)Kirjoitan tässä opinnäytetyössä toiseuden, ulkopuolisuuden ja erilaisuuden kokemuksistani kumpuavista teemoista. Ensimmäisessä kappaleessa kerron itsestäni ja kouluhistoriastani sekä esittelen Standpoint-ajattelun. Avaan ... -
Notaatio : tulkinnan lähtökohta vai päämäärä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyteKvalitatiivisessa tutkimuksessa tarkasteltiin kriittisesti notaation luonnetta ja hyvän nuotinluvun piirteitä länsimaisen taidemusiikin ja länsimaisen standardinotaation puitteissa. Referenssikirjallisuutena oli musiikillisen ... -
Nothing.
(Taideyliopiston Kuvataideakatemia, 08.06.2023)
opinnäyte (maisteri)Kuvataiteen maisterin opinnäytteeni koostuu kahdessa eri yhteisnäyttelyssä esillä olleista teoksista, joita oli yhteensä kahdeksan kappaletta, sekä kirjallisesta osasta, jossa avaan työskentelyprosessia ja ajatuksia sen ... -
Nukketeatteri ja näyttelijän maailma : taiteellinen elämäkertani
Acta Scenica : 50 (2017)
opinnäyte (tohtori)Eero Siren kertoo väitöstutkimuksensa kirjallisessa osiossa taiteellisen elämäntarinansa alkaen siitä, millaisia luentoja hän kuuli lapsena työväenopistossa ja millaisiin kulttuuritapahtumiin vanhemmat hänet veivät. Hän ... -
Nuorten (rajattu) toimijuus musiikin esittämisessä koulussa – Musiikkikasvattaja yhdenvertaisuuden edistäjänä.
(2019)
opinnäyte (kandidaatti)Onko opettajan mahdollista luoda yhdenvertaisia musiikkiesityskokemuksia oppilaille? Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, millä tavoilla musiikkikasvattaja voi tukea ja edistää yhdenvertaisuutta ja toimijuuden kokemuksia ... -
Nuotin vierestä soittamisen taito : näkökulmia kenraalibasson olemukseen
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2015)
opinnäyte (tohtori)Markus Malmgren: The Art of Playing between the Notes - Aspects on the Essence of Thorough Bass. Written report presented as part of requirements for the Doctor of Music degree in the Art Study Program. University of the ... -
Nurturing layers
(Taideyliopiston Kuvataideakatemia, 2022)
opinnäyte (maisteri)The Masters of Fine Arts thesis project consists of an artistic component, which was shown in two parts: the annual MFA degree show Kuvan Kevät 2021 (12.5 - 31.6.2021, Exhibition Laboratory, Helsinki) and the solo show ... -
Nytkö pitäisi olla valmis? : oma matkani teatteriopettajan maisteriohjelmassa
(2015)
opinnäyte (maisteri)Päästessäni teatteriopettajan maisteriohjelmaan 2013, päätavoitteeni oli tulla koulutuksen myötä paremmaksi opettajaksi. Jotta tämä olisi mielestäni mahdollista, oli itselleni tärkeää ymmärtää ensin, mitä hyvä opettaja ... -
"Näen maailmani musiikin termein" : musiikin ja matematiikan integrointi lapsen ongelmanratkaisutaitojen kehittämisessä kouluympäristössä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2017)
opinnäyte (kandidaatti)Tässä tutkielmassa tutkin musiikin ja matematiikan integroinnin yhteyttä lapsen yleisten ongelmanratkaisutaitojen kehittämiseen kouluympäristössä. Halusin selvittää, miten musiikin ja matematiikan hyötyjä toistensa oppimisessa ... -
Näkemyksiä kentän laidalta : yksilön harjoitteleminen ryhmässä
(2018)
opinnäyte (maisteri)Pohdin kirjallisessa opinnäytetyössäni jalkapallon ja teatterin kautta yksilön asemaa ryhmässä. Kirjoitan omista kokemuksistani huippu-urheilijana ja teatterin tekijänä. Käsittelen ennen kaikkea harjoituskautta ja pyrin ... -
Näkymättömäksi tuleminen: esiintyjyyden tarkastelua välisyyden, vierauden ja toiseuden näkökulmista
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 05 / 2023)
opinnäyte (maisteri)Tässä opinnäytteeni kirjallisessa osassa tarkastelen, kuinka voin tulla esiintyjänä näkymättömäksi. Paikannan näkymättömäksi tulemisen kytkeytyvän kahteen esiintyjäntyölliseen eleeseen: tilan antamiseen ja sivuun asettumiseen. ... -
Näkymätön väri
(2018)
opinnäyte (maisteri) -
Näkyvä pimeys : esseitä taiteesta, filosofiasta ja politiikasta
(2005)
opinnäyte (tohtori) -
Näkyväksi tulemisesta : esiintyjän näkökulmia katseeseen ja katseessa olemiseen teoksessa Voyeur
(2020)
opinnäyte (maisteri) -
Näkökulmia harmonikansoiton opiskelijan ammatillisen identiteetin muodostumiseen
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyteTutkimuksessa käsiteltiin harmonikansoiton opiskelijoiden ammatillisen identiteetin muodostumista, ammatillisen ja musiikillisen identiteetin suhdetta toisiinsa sekä taiteilijuutta. Tutkimuskysymys oli: Millaiset tekijät ... -
Näkökulmia taidon opettamiseen tanssiurheilussa
(2012)
opinnäyte (maisteri)Tanssiurheilun pedagogiikka näyttäytyy lajin opettajalle tai ohjaajalle erilaisten tekniikkakirjojen, lajiteknisten vaatimusten ja kilpailusysteemin mukana tuoman taitotasojärjestelmän kautta. Kilpailusysteemi määrittää ... -
När du skådespelar och andra säger att du inkluderas - En multimetodologisk analys av DuvTeaterns normkreativa verksamhet
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 10 / 2023)
opinnäyte (maisteri)Som teaterpedagog anser jag att alla som vill ge sig in på teaterfältet skall ha en verklig möjlighet att göra det. I dagsläget är det inte fallet, bland annat på grund av de smala normer som scenkonstnärer förväntas ...