OrganisaatioyksikötTaideyliopiston Teatterikorkeakoulu. Teatteriopettaja
Viitteet 1-20 / 23
-
Echoes in the body : understanding deaf embodiment
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)In this thesis, I consider the corporeality of a deaf person in the context of theatre pedagogy. I approach the subject through the framework of embodied learning and holistic conception of human beings, looking for answers ... -
"Ei tällaista vaan pääse tekemään missään” - Teatterin harrastamisen ja opettamisen lähtökohtia
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2024)
opinnäyte (maisteri)Työni käsittelee yleisimpiä syitä teatterin harrastamiselle, sekä teatteriopettajan tehtävää harrastuksessa. Työ rakentuu pääosin omien kokemuksieni, ja lähdemateriaalin välisen keskustelun varaan. Olen löytänyt teatterin ... -
Empatiaa, eskapismia ja itsensä toteuttamista: Joitakin keskusteluja roolipeleistä
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 05 / 2024)
opinnäyte (maisteri)Tutkimuksessani tarkastelen elinikäisen roolipeliharrastukseni opetuksia. Keskityn selvittämään, miten tämä harrastus on vaikuttanut minuun ja mitä uutta voin oppia siitä. Roolipelaamisen käsitteen rajaan pöytäroolipelaamiseen, ... -
Eräs kykloopinosa huudahti: ”makkaraksi!” : pohdintoja leikin ja teatterin välisestä suhteesta
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Tässä opinnäytetyössä tutkin leikin ja teatterin välistä suhdetta omassa taideopettajuudessani. Työn pohjana kulkee syksyllä 2021 sekä keväällä 2022 järjestetty noin kuudenkymmenen opetuskerran laajuinen työpajakokeilu ... -
Hack the system gently : incorporeal, subversive ways of reconstructing body narratives through artistic practices
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2021)
opinnäyte (maisteri)The aim of this research is to reveal and enumerate the characteristics of possible artistic (pedagogical) practices aimed at disrupting capitalist (pharmacopornographic) body narratives, and to explore what could work as ... -
Humanoid praxis : kokeellisen toimijuuden rämeikössä
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Taiteellis-pedagoginen opinnäytetyöni on tutkielma, joka pohjautuu käytännölliseen ja tutkivaan työskentelyjaksoon. Työskentely tapahtui kokeelliseen toimijuuteen perustuvan praktiikan ympärillä Helsingin Lapinlahden ... -
Katsele rauhassa – pedagogiikasta, katseesta ja potentiaalisuudesta
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyöni Katsele rauhassa - Pedagogiikasta, katseesta ja potentiaalisuudesta käsittelee sitä, miten työskentelen valosuunnittelijana ja pedagogina, tai kenties tarkemmin: pedagogisena valosuunnittelijana. Olen aiemmalta ... -
Luokkakuva : Opettajan ja osallistujien kokemus teatteriprosessissa
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2024)
opinnäyte (maisteri)Taiteellis-pedagoginen opinnäytetyöni käsittelee opettajan ja osallistujien kokemusta teatteriprosessissa. Se lähti liikkeelle kysymyksestä: ”Mitä taiteellinen työskentely voisi antaa peruskoulun opettajan työn arkeen?” ... -
Meritokraattisia mekanismeja ja solidaarisuutta - Yhteiskuntaluokan vaikutus teatteriopetuksessa
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 13.10.2023)
opinnäyte (maisteri)Kirjallisessa opinnäytteessäni tutkin yhteiskuntaluokan vaikutusta teatteritaiteen opetuksessa, feministisen pedagogiikan tutkimusaatetta ja - otetta hyödyntäen. Työn keskiössä ovat haastattelut, joita suoritin teatterialan ... -
Minä riitän : tutkimuksellinen ehdotukseni näyttelijäntyön opettamisesta kansanopiston teatterilinjalla
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Tässä opinnäytetyössä sanallistan ajatuksiani näyttelijäntyön pedagogiikastani, josta käytän nimitystä MINÄ RIITÄN. MINÄ RIITÄN on saanut alkunsa kokemuksistani näyttelijäntyön opiskelijana kahden eri kansanopiston ... -
När du skådespelar och andra säger att du inkluderas - En multimetodologisk analys av DuvTeaterns normkreativa verksamhet
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 10 / 2023)
opinnäyte (maisteri)Som teaterpedagog anser jag att alla som vill ge sig in på teaterfältet skall ha en verklig möjlighet att göra det. I dagsläget är det inte fallet, bland annat på grund av de smala normer som scenkonstnärer förväntas ... -
Pedagoginen näyttelijä
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2024)
opinnäyte (maisteri)Pedagoginen näyttelijä on taiteellis-pedagoginen opinnäytetyöni. Se sisältää tämän kirjallisen osan lisäksi käytännön tarkastettavan osuuden. Tutkimusmenetelmäni on harjoittelu ryhmässä. Pedagoginen näyttelijä on ... -
Peep-show ja väkeviä kokemuksia : Katsaus henkilökohtaisuuteen teatteriopetuksessa.
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tämän opinnäytteen pohjalla on tekemäni taiteellinen tutkimus, joka pureutui henkilökohtaisuuteen teatteriopetuksessa. Järjestin keväällä 2021 kolme työpajaa, joiden kautta tutkin sitä, mitä opettajan tulee ottaa huomioon, ... -
Saa suorittaa! : suorittaminen näyttelijäntaiteessa – ja kuinka taistella sitä vastaan
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Saa suorittaa! on tutkielmani näyttelijän suorittamisesta. Tutkimuskysymykseni on: Mitä suorittaminen on, ja miten siihen pitäisi näyttelijäntaiteen opettajana suhtautua? Olen pyrkinyt kirjoittamaan työni siten, että ... -
Stupidus floppaa : plörinäksi meno klovnin ponnahduslautana
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyöni sijoittuu teatteriklovnerian kontekstiin, ja tässä työssä syvennyn erityisesti floppiin. Floppi on klovnin moka tai väärinymmärrys, josta avautuu mahdollisuus leikkiä ja yllättyä. Flopin voi nähdä klovnin ... -
Syrjään paneutuminen – vastustaminen ja empiminen ryhmäilmiössä
(2023)
opinnäyte (maisteri)Tämä tutkielma on autoetnografinen tutkimus vastustamisen ja empimisen kokemuksista ryhmäilmiössä. Aineistona näyttäytyvät henkilökohtainen materiaali, kuten kirjoittajan kokemusmuistot, niihin liittyvät kirjoituskatkelmat ... -
Taidepedagogiikka kollektiivisen olemassaolon praktiikkana
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 03.05.2024)
opinnäyte (maisteri)Lähdin työlläni kysymään millaista olisi taidepedagogiikka, kun se määritellään yhdessä ajattelemisena ja olemassa olemisena. Miten ajatella ja olla olemassa yhdessä taiteessa? Työni tavoitteina oli laajentaa teatteriopettajan ... -
Taidepedagogisia näkökulmia itsensä johtamiseen : “Bosslevel metodin” kehittäminen
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 14.06.2024)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmani on nimeltään Taidepedagogisia näkökulmia itsensä johtamiseen- “Bosslevel metodin” kehittäminen. Opinnäytetyössäni tarkastelen johtajuussanastosta tulevien sanojen oletettuja merkityksiä ja niiden muutoksia, kun ... -
Toisinelämisen mahdollisuuksia: Elettävä fiktio ja taiteellis-pedagoginen työskentely liveroolipeliteoksessa
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 05 / 2023)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyössäni tutkin, millaista taiteellista ja taiteellis-pedagogista työskentelyä liittyy liveroolipeliteoksen valmisteluun ja pelaamiseen, kun tavoitteena on teos, jonka sisällä voi elää. Nimitän tätä pelaamista ... -
”"Totta kai sillä on vaikutusta, vaikka se ei ois haavoittavaa” - Turvallisuudesta ja suostumuksesta teatterityöskentelyssä ja -opetuksessa
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 02.05.2024)
opinnäyte (maisteri)Tutkin opinnäytteessäni suostumuksen ja turvallisuuden teemoja teatterityöskentelyssä ja opetuksessa. Avaan sitä, miten jokainen opettaja ja ohjaaja voi työssään luoda turvallisempia tiloja näyttelijöille ja opiskelijoille. ...