Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa Kirjalliset opinnäytteet
Viitteet 454-473 / 1403
-
Kohti sisäisiä kuvia
(Taideyliopiston Kuvataideakatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri) -
Kohti taiteilijuutta? : ihmettelyä ei-tietämisen maastoissa
(2015)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytteeni kirjallisen osan alussa käsittelen identiteettiin liittyvien kysymysten ja heikon itsetunnon problematiikkaa. Mitkä seikat tekevät minusta juuri tällaisen? Voinko koskaan kokea olevani kokonainen? Miten huono ... -
Kohti yhteistä etua : lähtökohtia toimintaedellytysten kehittämiseen verkostona taiteen vapaalla kentällä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tutkielma käsittelee kotimaisen taiteen vapaan kentän toimintaedellytyksiä hallinnollisen ja operatiivisen työn näkökulmasta. Niukkeneva julkinen rahoitus, epävarma ja vaihteleva hankerahoitus, kilpailu samoista resursseista ... -
Koin traagisia tragedioita : yläasteen oppilaiden kokemuksia ilmaisutaidon opiskelusta
Acta Scenica : 11 (2002)
opinnäyte (tohtori) -
Kokemuksellisen ekologian harjoituksia esityksissä Pelto – ankara moraliteetti ja Studio 5
(2014)
opinnäyte (maisteri)Teatterikorkeakoulun opinnäytteeni taiteellinen osa koostuu kahdesta erillisestä, vuonna 2005 toteutetusta teoksesta: Pelto – ankara moraliteetti ja Studio 5. Pelto – ankara moraliteetti -esitykseen kuului kaksi osaa, ... -
Kokemuksen kartalla : mielikuvien kautta avautuva liikkeellinen maailma
(2017)
opinnäyte (maisteri)Kirjallisessa opinnäytteessäni tutkin liikkeen kokemusta, ruumista, kehoa, tietoisuutta ja heijastan niitä omaan kokemukseeni Gaga-tekniikasta. Harjoitin Gaga-tekniikkaa kuukauden ajan Israelissa ja tarkastelen tässä ... -
KOKEMUSTA RIKKAAMPI, Armottomuus, epävarmuus, itsekriittisyys.
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 16.06.2023)
opinnäyte (maisteri)Tässä opinnäytteessäni käsittelen monipuolisesti kokemuksiani kameratyöstä ja teatterinalalta ammattikentältä. Vertailen niitä toisiinsa ja pohdin mitä olen oppinut ja minkälaisten asioiden kanssa työskentelen edelleen. ... -
Kokonaisvaltainen vapaa improvisaatio itsetuntemuksen syventäjänä : kolmen muusikon kokemuksia kokonaisvaltaisen ääni- ja liikeimprovisaation kurssista
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 18.09.2017)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmani pyrkii avaamaan kolmen muusikon kokemuksia kokonaisvaltaisen ääni- ja liikeimprovisaation kurssista. Kurssi järjestettiin kesällä 2015 osana Taideyliopiston avoimen yliopiston opetustarjontaa. Opettajina olivat ... -
Kollaasista tekstiiliveistokseen
(2017)
opinnäyte (maisteri) -
Kolmas
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 23.03.2023)
opinnäyte (maisteri)Kirjallisen opinnäytteeni alkusysäyksenä on toiminut kysymys siitä, miten taideteokseen ja sen tekemiseen liittyviin poliittisiin Taiteellisesta osiosta ei ole tallennetta ulottuvuuksiin tulisi suhtautua, jos kavahtaa ... -
Kolme esseetä oopperoiden lavastamisesta
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2022)
opinnäyte (maisteri)Kolmen esseen kokoelma käsittelee oopperoiden lavastamista. Ensimmäisessä esseessä Soiva tila pohditaan musiikin merkitystä oopperan tilallisuudessa. Mitä musiikki tuo lavastussuunnitteluun? Mikä virittää tilan soimaan? ... -
Kolmesta kolmeenkymmeneen kosketinsoittajaa : haastattelututkimus sointuopetuksesta Näppärikurssin harmooniryhmissä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2017)
opinnäyteSeminaarityössä tutkittiin sointujen opettamista Näppärikurssin harmooniryhmissä, joissa osallistujien määrä, ikä ja taitotaso vaihtelevat. Teemahaastatteluna toteutetussa tutkimuksessa neljä kosketinsoitinpedagogia kertoi ... -
Kolmiulotteinen projisointi : tilanneveistos katsojan ja kokijan välissä
(2011)
opinnäyte (tohtori)Marjatta Ojan kuvataiteen tohtorin tutkinnon opin- ja taidonnäyte koostuu teoksista ja teksteistä, jotka ovat syntyneet joko erillisinä tai rinnakkain siten että teoreettiset pohdinnat ovat jatkaneet teoksista alkanutta ... -
Kommunikaatio taiteellisen prosessin mahdollistajana
(2017)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytteeni kirjallisessa osiossa pohdin esiintyjän näkökulmasta osallisuuttani taiteellisissa prosesseissa. Tarkastelen tätä ryhmän sisäisen kommunikaation ja vuorovaikutuksen kautta. Pyrin tunnistamaan olosuhteita, ... -
Kompositörens kamp : två högskolestuderandes synsätt på komponeringsprocessen
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2017)
opinnäyte (kandidaatti)Detta kandidatarbete är en fallstudie som tar fasta på två kompositörstuderandes synsätt på komponering. Mina forskningsfrågor lyder 1) vad är kännetecknande för studenternas komponeringsprocesser? och 2) hurdana problem ... -
KONE ja "oikeesti tekemisen" dramaturgiaa
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tämä opinnäytteen kirjallinen osio avaa suhdettani omaan praktiikkaani teatteriohjaajana ja esitystentekijänä. Oman praktiikkani keskiössä on kysymys oikeesti tekemisestä. Oikeesti tekeminen on minun yhdessä mm. Veli-Ville ... -
Konserttiharmonikan soinnilliset ja soittotekniset ominaisuudet
(Sibelius-Akatemia, 2010)
opinnäyte (tohtori)Kirjallisen työni tarkoitus on tutustuttaa säveltäjät ja muut asiasta kiinnostuneet konserttiharmonikan tarjoamiin mahdollisuuksiin. Konserttiharmonikka on taidemusiikkisoittimena varsin nuori. Sen nykyinen muoto vakiintui ... -
Konserttimusiikin Dingo-ilmiö : barokkiorkesterien esiinnousu Suomessa 1980-luvulla
([H. Lund], 2014)
opinnäyteTässä kirjallisessa työssäni olen selvittänyt suomalaisten barokkiorkesterien alkuvaiheita 1980-luvulla ja tuonut esille yksittäisiä muusikoita, joiden panos orkesterien syntyyn on ollut merkittävä. Mainitsen myös joitakin ... -
Konsten att tala genom musik : om sambandet mellan text och musik i kantaten La Mort de Didon
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyteTarkoituksena oli tutkia tekstin ja musiikin välistä yhteyttä Michel Pignolet de Montéclairin säveltämässä ranskalaisessa barokkikantaatissa La Mort de Didon, pyrkimyksenä lisätä ymmärrystä kyseisestä genrestä. Lähtökohtana ... -
Kontekstuaalinen kirkkomusiikki
(2019)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmani käsittelee kontekstuaalista kirkkomusiikkia soveltaen kontekstuaalista teologiaa, joka on jo vuosikymmenien ajan ollut vakiintunut käsite. Kontekstuaalisuuden kirkon ydinsanoma pyritään tuomaan aikaan ja paikkaan ...