Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa Kirjalliset opinnäytteet
Viitteet 1-19 / 19
-
Expanding musical creativity through playfulness : learnings from kindergarten music class for professional musicians
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyteThe purpose of the research is to examine and prove how playfulness can be used as a mean to expand creativity, not only for children, but also for adults and professional musicians. This study aims to give some answers ... -
Imagining Possibilities: Musician-Teachers Co-Constructing Visions in the Kathmandu Valley
Studia musica : 80 (2020)
opinnäyte (tohtori)The intensifying diversity and rapid change characterizing contemporary societies challenges music teacher education globally to equip future teachers with the skills and understandings necessary for ethically engaging ... -
Monenlaiset oppijat musiikin ryhmäopetuksessa : moninaisuuden huomioiminen koulun musiikinopetuksessa ja sen vaikutukset osallisuuteen ja musiikilliseen toimijuuteen
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkimuksessani selvitin, miten musiikinopettaja voi huomioida oppijoiden moninaisuuden koulun musiikinopetuksessa. Moninaisuus käsittää kaikki ihmisen ominaisuudet, ja kasvatuksessa sen huomioiminen tarkoittaa kaikille ... -
Monipuolinen musiikinopetus osana yhteisöllistä oppimista : tapaustutkimus alakoulun musiikintunneilla
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 31.08.2022)
opinnäyte (maisteri)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista on yhteisöllinen oppiminen ja yhdessä tekeminen monipuolisuuden viitekehyksessä, ja miten se auttaa yksilön oppimiskehitystä. Opettajalla on yhteisöllisen kulttuurin luomisessa ... -
Monipuolisuuden eetos : musiikin aineenopettajat artikuloimassa työnsä käytäntöjä
Studia musica : 42 (Sibelius-Akatemia, 2010)
opinnäyte (tohtori)Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä koulun musiikinopetuksen käytännöistä ja musiikin aineenopettajan työstä. Tutkimuksen viitekehys on hermeneuttinen ja musiikinopetusta tarkastellaan sosiokulttuurisena ... -
"Mun tehtävä ei ole härkkiä heidän henkilökohtaista tilaansa" : kolmen yläkoulun musiikinopettajan näkemyksiä tilan ja kehon käytöstä luokkahuonetilanteissa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmani tarkoitus on selvittää, miten kolme keskenään eri ikäistä yläkoulun musiikinopettajaa käyttävät opetustilaansa ja kehoaan suhteessa oppilaiden kehoihin. Tutkimustulokset sisältävät sekä käytännön työskentelyn ... -
Musiikin etäopetuksen toteuttaminen koronapandemian aikana : laadullinen tutkimus yläasteen musiikinopettajien kokemuksista pakollisten etäopetusjaksojen ajalta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 24.10.2022)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmani käsittelee musiikinopetuksen järjestämistä ja käytänteitä Covid-19-pandemian aikaisten hätäetäopetusjaksojen aikana. Hätäetäopetus tarkoittaa työssäni nopean siirtymän etäopetusta, johon on päädytty ulkoisesta ... -
Musiikinopettajan pedagogisten lähestymistapojen vaikutus murrosikäisen oppilaan motivaatioon
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää musiikinopettajan mahdollisuuksia tukea erityisesti murrosikäisen oppilaan kokonaisvaltaista motivaatiota pedagogisin lähestymistavoin. Murrosiän aikana lapsuuden sisäinen ... -
Musiikinopettajan tahdikas äänenkäyttö puheviestinnässä.
(2019)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkielmassani tarkastelen, kuinka opettajan äänenkäyttöä puheviestinnässä sekä pedagogista tahdikkuutta on tutkittu. Lisäksi pohdin, kuinka musiikinopettajan äänenkäyttöä puheviestinnässä voi tarkastella näitä käsitteitä ... -
Musiikinopettajien käsityksiä omista musiikkiteknologian käyttötaidosta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2015)
opinnäyte (maisteri)Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää musiikinopettajien arvioita musiikkiteknologian käyttötaidoistaan ja sitä, miten opettajat perustelevat näitä arvioitaan. Lisäksi tutkin, miten erilaiset taustamuuttujat (ikä, sukupuoli, ... -
”Musiikissa on huutava pula oppimateriaalista!” : Kyselytutkimus musiikin oppimateriaalien laadusta ja saatavuudesta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2023)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmassani tarkastelen musiikinopettajien näkemyksiä musiikin oppimateriaalien laadusta ja saatavuudesta sekä materiaalien tekemiseen ja valmisteluun kuluvasta työ- ja vapaa-ajasta. Tutkielmani tavoitteena on esittää ... -
Navigating (un)popular music in the classroom : censure and censorship in an inclusive, democratic music education
Studia musica : 65 (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2015)
opinnäyte (tohtori)Popular music has often been promoted as an accessible, readily intelligible, engaging, authentic medium for young music students. Including a variety of popular musics in school lessons has also been regarded as a more ... -
Negotiating musical and pedagogical agency in a learning community : a case of redesigning a group piano vapaa säestys course in music teacher education
Studia musica : 49 (Sibelius-Akatemia, 2012)
opinnäyte (tohtori)The purpose of this study was to design a learning environment in group vapaa säestys (VS) within the context of music teacher education that supports the development of students' musical and pedagogical agency, which is ... -
”Opettajuus on yhtä kuin kohtaamista” : narratiivinen tapaustutkimus musiikinopettajan pedagogisesta ajattelusta ja toiminnasta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Musiikinopetuksessa alan tuntemus ja ammattitaito ovat tärkeitä, mutta aineenhallinnan lisäksi musiikinopettajan työnkuvassa näyttäytyy yhä keskeisempänä ihmissuhdetyöntekijän rooli. Kyseessä on ennen kaikkea eettinen ... -
På klassrummets tröskel : om att vara lärare i musikläroinrättningarnas brytningstid
Studia musica : 24 (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, DocMus-tohtorikoulu, 2005)
opinnäyte (tohtori)Syftet med den här avhandlingen är att beskriva, analysera och förstå den kvalitativa innebörden av musikläroinrättningarnas kvantitativa utveckling, i synnerhet ur ett lärarperspektiv. Jag har närmat mig forskningsproblematiken ... -
Tarvitaanko soitonopettajia 2020-luvulla? : itseohjautuvan oppimisen tukeminen pop/jazz-pedagogiikassa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkin tässä työssä itseohjautuvuuden tukemista pop/jazz-instrumenttipedagogiikassa. Pop/jazz-musiikin muodollinen koulutus on maailmanlaajuisesti nuori ilmiö, joten sen käytänteet ovat yhä vahvasti kiinni klassisen ... -
Täytyy yrittää omalta pieneltä osaltaan estää oman kulttuurin rappio! : suomalainen kansanmusiikki perusopetuksessa opettajien kertomana
(Sibelius-Akatemia, 2010)
opinnäyte (maisteri)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten suomalainen kansanmusiikki on esillä perusopetuksessa, miten opettajat suhtautuvat sen opetukseen ja miten opetussuunnitelma opettajien näkökulmasta huomioi suomalaisen ... -
Visions through mobilizing networks: Co-developing intercultural music teacher education in Finland and Israel
Studia musica : 82 (2020)
opinnäyte (tohtori)This doctoral dissertation examines the understandings and visions of interculturality and intercultural competence in higher music education that arose from an institutional collaboration between the music teacher education ... -
Yläkoulun musiikinopettajuuden merkityksiä praksiaalisen musiikkikasvatusfilosofian näkökulmasta
(2020)
opinnäyte (kandidaatti)Tämä tutkielma on synteesi musiikin aineenopettajuuden tutkimuksista suomalaisessa peruskoulussa 2000-luvulla. Tarkoitukseni oli selvittää musiikinopettajan työn tavoitteita ja sisältöä, koska valtakunnallinen opetussuunnitelma ...