Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa Kirjalliset opinnäytteet
Viitteet 21-40 / 51
-
Lasten sosioemotionaalisen kompetenssin vahvistaminen alakouluikäisten kuorossa.
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 12.05.2023)
opinnäyteLasten tunteiden ja käyttäytymisen säätelyn häiriöiden on todettu olevan kasvava ongelma. Sosioemotionaalisen kompetenssin malli jäsentää niitä taitojen ja tietojen osa-alueita, joita vahvistamalla tähän ongelmaan voidaan ... -
Lending one's soul : äänisuunnittelijan identiteetti
(2013)
opinnäyte (maisteri)Lopputyössäni käsittelen omia kokemuksiani kahdesta eri produktiosta Homo!, 2011 ja Kommandobiisi, 2012, joissa molemmissa koin olevani roolissa, joka asettaa perinteisen suunnittelijan tulokulman haasteelliseksi. Tahdon ... -
"Miten se voi välittää sitä muille?" : laadullinen tutkimus tunneilmaisun opettamisesta pop/jazz-laulun ammattiopinnoissa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 14.02.2023)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, mitä kolme ammattiopiskelijoita opettavaa pop/jazz-laulupedagogia kertovat tunneilmaisun opetuksestaan. Tarkoituksena oli selvittää, opettavatko he kertomansa mukaan ammattiopiskelijoilleen ... -
Mitäs tuo nyt tarkoitti? : opiskelijoiden ja opettajien näkökulmia haastaviin palautteenantotilanteisiin soitonopetuksessa.
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 30.05.2023)
opinnäyteSeminaarityössäni tutkin instrumenttiopettajien ja -opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä haastaviin palautteenantotilanteisiin sekä niiden ratkaisemiseen. Tarkoitukseni oli kartoittaa aiheesta lisää tietoa, koska ... -
Monenlaiset oppijat musiikin ryhmäopetuksessa : moninaisuuden huomioiminen koulun musiikinopetuksessa ja sen vaikutukset osallisuuteen ja musiikilliseen toimijuuteen
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tutkimuksessani selvitin, miten musiikinopettaja voi huomioida oppijoiden moninaisuuden koulun musiikinopetuksessa. Moninaisuus käsittää kaikki ihmisen ominaisuudet, ja kasvatuksessa sen huomioiminen tarkoittaa kaikille ... -
"Mun tehtävä ei ole härkkiä heidän henkilökohtaista tilaansa" : kolmen yläkoulun musiikinopettajan näkemyksiä tilan ja kehon käytöstä luokkahuonetilanteissa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmani tarkoitus on selvittää, miten kolme keskenään eri ikäistä yläkoulun musiikinopettajaa käyttävät opetustilaansa ja kehoaan suhteessa oppilaiden kehoihin. Tutkimustulokset sisältävät sekä käytännön työskentelyn ... -
Musiikin etäopetus : laadullinen tutkimus musiikin reaaliaikaisesta etäopetuksesta koronapandemian aikana
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkielmassa tutkin musiikin reaaliaikaista etäopetusta maaliskuussa 2020 alkaneen koronapandemian aikana. Musiikinopetus asettaa etäopetusyhteyden laadulle esimerkiksi äänenlaatuun ja latenssiin liittyviä ... -
"Mä soitan ihan omasta ilosta" : pitkittäinen tutkimus 7-13-vuotiaiden lasten musiikin harjoittamisesta ja musiikkiopisto-opiskelusta
Studia musica : 18 (2003)
opinnäyte (tohtori)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on oppia ymmärtämään lasten musiikin harjoittamista ja musiikkiopistossa opiskelemista ja kehittää lapsilta kerättyjen tietojen ja kokemusten pohjalta musiikkioppilaitosten ... -
Näyttämön maailma : läsnäolo, kauneus, pyhyys ja haavoittuvaisuus
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2021)
opinnäyte (maisteri)Kirjallinen opinnäytteeni käsittelee näyttämön maailmaa ja minulle sen merkittävimpiä osa-alueita, jotka ovat läsnäolo, kauneus, pyhyys ja haavoittuvaisuus. Pohdin työssäni, mitä tarkoittaa olla läsnä? Mitä tarkoittaa ... -
”Olennaista on, että kekseliäässä ja luovassa ilmapiirissä on mukava olla!” : improvisaatio sellonsoitonopetuksessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 04 / 2023)
opinnäyte (maisteri)Tämä maisterintutkielma on laadullinen tutkimus improvisaatiosta sellonsoiton perusopetuksessa. Tutkimuksessani haastattelen kolmea sellonsoiton opettajaa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia merkityksiä ... -
”Opettajuus on yhtä kuin kohtaamista” : narratiivinen tapaustutkimus musiikinopettajan pedagogisesta ajattelusta ja toiminnasta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Musiikinopetuksessa alan tuntemus ja ammattitaito ovat tärkeitä, mutta aineenhallinnan lisäksi musiikinopettajan työnkuvassa näyttäytyy yhä keskeisempänä ihmissuhdetyöntekijän rooli. Kyseessä on ennen kaikkea eettinen ... -
Oppilaan henkinen turvallisuus yläkoulun musiikkitunnilla
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2015)
opinnäyte (maisteri)Tarkastelen tässä tutkielmassa oppilaan henkistä turvallisuutta kouluympäristössä ja sitä, kuinka musiikinopettaja voi tukea oppilaan henkisen turvallisuuden rakentumista yläkoulun musiikintunnilla. Henkinen turvallisuus ... -
Plural possibilities of improvisation in music education: an ecological perspective on choral improvisation and wellbeing
Studia musica : 86 (Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (tohtori)Improvisation is increasingly valued in music educational contexts and beyond, however it has not yet gained an established position in music education research and practice. This dissertation addresses the need to recognize ... -
Positiivinen musiikkikasvatus : laadullinen tapaustutkimus positiivisen pedagogiikan keinoista musiikkikasvatuksessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2023)
opinnäyte (maisteri)Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia positiivisen pedagogiikan keinoja musiikkikasvatuksessa. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka on toteutettu puolistrukturoituna haastattelututkimuksena. Tutkimuksen teoreettinen ... -
Saisinko tanssia sinulle lahjaksi pienen tanssin? : Muistiinpanoja näkymättömän koreografian valmistamisesta kirjastoon
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 02.05.2023)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytetyöni taiteellinen osuus, jonka nimesin Aulatapahtumaksi, oli koreografinen konsepti kolmeen erityyppiseen kirjastotilaan. Koreografinen liike (ja liikkumattomuus) generoi kirjastotilaan aistimellista informaatiota. ... -
Sanoista tekoihin : tanssijan pohdintoja kollektiivityöskentelystä
(2017)
opinnäyte (maisteri)Opinnäytteeni kirjallisessa osassa pohdin kollektiivisen työskentelyä taiteellisissa prosesseissa. Määrittelen tässä tekstissä kollektiivisuuden siten, että taiteellisen työryhmän jäsenet ovat työskentelyssä tasa-arvoisia ... -
Softer and wilder? Ways of Engaging with Dance Performance Practices, Collective Work and Production Economy
(Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 04.05.2023)
opinnäyte (maisteri)The written component examines, how the ways of engaging with dance performance practices, collective work and production economy are conditioned? And through which kind of practitioner’s tools and strategies it is possible ... -
Sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen peruskoulun musiikinopetuksessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tässä tutkimuksessa tarkastelin sosiaalisen hyvinvoinnin erityispiirteitä peruskoulun musiikinopetuksessa ja selvitin musiikinopettajan mahdollisuuksia edistää oppilaiden sosiaalista hyvinvointia koulun musiikintunneil ... -
Taide identiteettien politiikan rakentajana
(2014)
opinnäyte (tohtori)Postmoderni perspektivismi on taiteellista toimintaani ja tutkimustani määrittävä asenne. Määrittelen postmodernin perspektivismin ajattelutavaksi, jossa asiat ja oliot ymmärretään kulttuurisesti rakentuneiksi ja vallan ... -
Tanssijan työn prosesseja : teoksessa Passage – tanssija maailman läpimenemisen paikkana
(2013)
opinnäyte (maisteri)Tanssijan työn prosesseja: Teoksessa Passage – tanssija maailman läpimenemisen paikkana on taiteellisen opinnäytetyöni kirjallinen osio. Se kertoo tanssijantyöstäni Eeva Muilun koreografioimassa teoksessa Passage – tanssija ...