OrganisaatioyksikötTaideyliopiston Sibelius-Akatemia, Musiikkikasvatuksen, jazzin ja kansanmusiikin osasto, Musiikkikasvatus
Viitteet 21-40 / 114
-
Kriittinen musiikkikasvatus moninaisten identiteettien tukijana : narratiivinen tutkimus taustaltaan kulttuurisesti moninaisten musiikinopiskelijoiden kasvatuskokemuksista
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 10.03.2023)
opinnäyte (maisteri)Tutkimelmani tavoitteena on lisätä elämäntarinoiden avulla ymmärrystä siitä, miten kriittisen pedagogiikan mukaisesti toimiva musiikkikasvattaja voi tukea neuvotteluja moninaisista identiteeteistä kulttuurisesti yhä ... -
”Kun muiltakin tulee kivoja ideoita, ei tarvi itse keksiä kaikkee...” : oppilaiden kokemuksia improvisoinnista CAD-metodilla musiikkiopiston pianonsoiton ryhmätunneilla
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2020)
opinnäyte (maisteri)Improvisointi ja säveltäminen on nostettu yhdeksi tavoitekokonaisuudeksi taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteissa (TPOPS 2017). Kokemukseni mukaan musiikkioppilaitosten opettajien työvälineet ... -
"Kun soitin on sinä itse" : luokanopettajien kokemuksia alakoulun laulunopetuksesta ja laulunopetusmateriaalista
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkimuksessa tarkastelen lasten laulunopetusta alakoulussa. Kartoitan kolmen luokanopettajan kokemuksia alakoulun laulunopetuksesta sekä sitä, millä tavoin luokanopettajien toteuttamaa laulunopetusta voisi tukea. ... -
Kuoromusiikkia vuosisatojen taitteesta : katsaus suomalaisten säveltäjien L. Onervan ja Greta Dahlströmin elämään ja tuotantoon.
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyteMotivaatio tähän tutkimukseen on syntynyt tarpeesta nähdä suomalaisen kuoromusiikin historiaa monipuolisemman ja moniäänisemmän näkökulman kautta. Tutkielman aihe kohdentuu suomalaiseen musiikkiin ja kuoromusiikin ... -
Kuoronjohtaja psykologisen turvallisuuden edistäjänä : katsaus kuorolaulun ja hyvinvoinnin yhteyksiin
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kuorolaulu on yhteydessä hyvinvoinnin eri osa-alueisiin ja millaisilla toimintatavoilla kuoronjohtaja voi edistää laulajien kokemaa psykologista turvallisuutta. Kuorolaulun ... -
Kuusikymppisen ensimmäinen sävellys
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tässä tutkimuksessa tutkin musiikin luovan tuottamisen opetusmenetelmiä myöhemmän aikuisiän musiikkikasvatuksessa. Pyrin selvittämään, miten luovaa tuottamista ja siihen liittyviä pedagogisia lähestymistapoja on tutkittu ... -
"Kyl mä uskon vahvasti opettajan vaikutukseen itsetunnon rakentajana" : laadullinen tutkimus itsetuntoa tukevasta soitonopetuksesta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 17.11.2022)
opinnäyte (maisteri)Maisterintutkielmassani tutkin mitä ajatuksia instrumenttiopettajilla on oppilaidensa itsetunnon merkityksestä soitto-opintoihin sekä minkälaisia tapoja opettajilla on oppilaidensa itsetunnon tukemiseen. Tarkastelun kohteena ... -
”Kyllä ne kuorolaiset vähän salaa odottavatkin pientä kevennystä” : Laadullinen tutkimus vuorovaikutusharjoitteista kuorossa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 18.08.2024)
opinnäyte (maisteri)Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen, millaisia ulottuvuuksia vuorovaikutusharjoitteisiin ja niiden toteuttamiseen liittyy kuorokontekstissa. Tutkimuskysymykseni on: Millaisia merkityksiä haastateltavat kuvailevat ... -
”Kyllähän se laululta kuulostaa!” : laadullinen tapaustutkimus säveltämisestä alakoulussa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2023)
opinnäyte (maisteri)Koulu luo erinomaiset puitteet tasa-arvoisen musiikkikasvatuksen toteutumiselle. Tutkin Soiva postikortti -sävellysprosessin avulla nuorten ajatuksia ja kokemuksia koulusäveltämisestä. Pohdin improvisoinnin ja säveltämisen ... -
Laulava näyttelijä –näyttelijä, joka laulaa? Narratiivinen tutkimus näyttelijöiden laulajaidentiteettien rakentumisesta
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 26.08.2023)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmani käsittelee näyttelijöiden laulajaidentiteettien rakentumista sekä heidän ammatti-identiteettien ja laulajaidentiteettien välistä yhteyttä. Tutkimuskysymykseni ovat: Miten haastateltujen näyttelijöiden ... -
Laulun ryhmäopetus : laadullinen tutkimus kolmen laulunopettajan pedagogisista keinoista ja turvallisen oppimisympäristön tukemisesta laulun ryhmäopetuksessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 06.06.2024)
opinnäyte (maisteri)Maisterintutkielmani käsittelee laulun ryhmäopetuksen pedagogisia keinoja ja turvallisen oppimisympäristön tukemista laulunopettajan näkökulmasta. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa tutkimuksen aineisto on ... -
Laulunopettaja yrittäjänä : kolmen pop/jazz-laulupedagogin kokemuksia opettamisesta yrittäjänä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 21.02.2023)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkielmassa käsitellään yrittäjänä toimivan laulupedagogin työnkuvaa. Pyrkimyksenä on kolmen haastattelun avulla kuvata laulunopettaja-yrittäjän työnkuvaa niin lauluopetuksen kuin yrittäjyydenkin näkökulmista. Näin ... -
Laulunopettajan sosioemotionaaliset taidot
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (kandidaatti)Tässä tutkimuksessa tarkastelen laulunopettajan sosioemotionaalisia taitoja ja sosioemotionaalisten taitojen tukemista osana taidepedagogiikkaa. Tutkin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keinoin sitä, miten laulunopettajan ... -
Laulunopettajien työlleen antamia merkityksiä yhteiskunnan ja oppilaan näkökulmasta : aikuisten yksityiset laulutunnit kulttuurista hyvinvointia edistämässä
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 10.06.2024)
opinnäyte (maisteri)Tutkimukseni tavoitteena on analysoida aikuisia harrastajia opettavien laulunopettajien työlleen antamia merkityksiä. Kiinnostuksenkohteenani on, millaista musiikin ja laulamisen ulkopuolella olevaa arvoa he näkevät työnsä ... -
Liikun, siis olen: laadullinen tutkimus musiikkiliikunnan opettamisesta Sibelius-Akatemiassa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 10.04.2024)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmani tavoitteena on selvittää, miten musiikkiliikuntaa on opetettu Sibelius-Akatemiassa sekä miten musiikkiliikunnan kontekstissa on käsitelty kehollisuutta. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: Miten musiikkiliikuntaa ... -
”Lähdetään soittamaan joskus tahallaan ihan kauheita ääniä...” Laadullinen tutkimus improvisoinnin opettamisesta kitaransoiton oppilaille taiteen perusopetuksessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 27.09.2023)
opinnäyte (maisteri)Tutkielman tehtävä on tarkastella, miten haastateltavat kitaransoitonopettajat opettavat improvisointia. Tutkielman teoriaosassa määritellään musiikillisen improvisaation eri muotoja vapaasta improvisaa- tiosta rajattuun, ... -
"Meidän täytyy miettiä, minkälaista kulttuuria me välitetään.”: Laadullinen haastattelututkimus kulttuurisesta vastuullisuudesta peruskoulun musiikinopetuksessa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 01.09.2023)
opinnäyte (maisteri)Tämä maisterintutkielma käsittelee kulttuurista vastuullisuutta peruskoulun musiikinopetuksessa. Tutkimuksessani tarkastelen musiikin aineenopettajien kuvailemia tapoja ottaa kulttuurinen vastuullisuus huomioon omassa ... -
Melodinen myötätunto : yhteisöllisyys neljän kuudesluokkalaisen kuvaamana musiikkiluokalla
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2021)
opinnäyte (maisteri)Tutkimukseni tavoitteena on tarkastella kuudesluokkalaisten kokemuksia yhteisöllisyydestä musiikkiluokalla sekä tämän yhteisön yhteyksiä elämäntaitojen oppimiseen. Tutkimuskysymykset ovat: Miten haastateltavat alakoululaiset ... -
”Minä olen kokenut, minä olen tuntenut, minä olen tehnyt” : kolmen musiikinopettajan näkemyksiä musiikkiliikunnasta yläkoulussa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2022)
opinnäyte (maisteri)Tutkielmani käsittelee musiikkiliikuntaa osana yläkoulun musiikinopetusta. Tutkimustehtäväni oli selvittää, millainen rooli musiikkiliikunnalla on yläkoulun musiikinopetuksessa sekä sen mahdollisuuksia edistää nuoren ... -
"Miten se voi välittää sitä muille?" : laadullinen tutkimus tunneilmaisun opettamisesta pop/jazz-laulun ammattiopinnoissa
(Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 14.02.2023)
opinnäyte (maisteri)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, mitä kolme ammattiopiskelijoita opettavaa pop/jazz-laulupedagogia kertovat tunneilmaisun opetuksestaan. Tarkoituksena oli selvittää, opettavatko he kertomansa mukaan ammattiopiskelijoilleen ...